Royal Opera House Mozart Don Giovanni | Leporello
June — July 2018
Home
Gallery
Back
|
|
Photo: (C) ROH. Photo by Bill Cooper |
Opera Wire by Sophia Lambton, July, 1, 2018 |
“Striking the Right Balance
It is Ildebrando D’Arcangelo’s Leporello who rightfully
assumes the opera’s comedic focus – evoking the mock-dramatic tones
in his brazen bass register with a manifest relish. Tackling the
vocal part easily, D’Arcangelo’s Leporello is no kind of court jester
– he is cavalier, playful, theatrical; coveting the great master’s
spotlight. So deadpan is his approach to the catalogue aria that his
commands of “Leggete con me” – “Read it [the list] with me” – simulate
a lawyer’s tones in court with presentations of Exhibits “A” and “B”.
Despite emphasising his shock in the numbers – notably the repeated phrase,
“Ma, in Ispagna, son già mille in tre” (“But in Spain it’s already one-thousand
and three women”) – D’Arcangelo never lets his character devolve into a stereotype.
Instead he frequently exemplifies the compromises Leporello faces between various
states and roles: dutiful servant, hedonist, and a man envying his superior”.
«Именно Лепорелло Ильдебрандо Д'Арканжело по праву берет на себя
комедийную направленность оперы, с явным удовольствием демонстрируя
издевательски-драматические
нотки в своем нагло-басовом регистре. Д’Арканджело легко
справляется с вокальной частью, его Лепорелло - не придворный шут, он кавалер:
игривый, театральный, жаждущий внимания великолепного хозяина. С невозмутимостью
адвоката в суде в речитативе перед арией каталога, призывая: «Прочтите со мной»,
перечисляет доказательства от "а" до "я". Несмотря на подчеркивание шокирующего
количества, в настойчиво повторяющейся фразе: in Ispagna son gia’ mille e tre... ,
Д’Арканджело никогда не позволяет своему персонажу скатиться до стереотипа.
Вместо этого он постоянно иллюстрирует компромиссы Лепорелло между различными
состояниями и ролями: послушный слуга, гедонист и человек, завидующий патрону».
|
Planet Hugill, by Robert Hugill, July, 1, 2018 |
“Mariusz Kwiecień and Ildebrando D'Arcangelo developed a finely funny
yet disturbing relationship as master and servant, quite physical at
times. D'Arcangelo sang with a darkly focussed, full voice, giving a
dazzling account of the Catalogue Aria, yet combining this with a
physical presence which was a sort of sad clown, a rather down-at-heel
Chaplin-like figure. The beauty of the performance was that it was
funny, very physical, finely sung yet with that edge of violence and anger too”.
«Мариуш Квечень и Ильдебрандо Д'Арканжело выстроили очень забавные,
но тревожные отношения "хозяин-слуга", временами почти физические.
Д'Арканжело исполнил свой ослепительный
вариант арии Catalogue темным, сфокусированным, полным голосом
в образе грустного клоуна, подобного Чарли Чаплину.
Красота исполнения в том, что это
было смешно, живо, но спето на грани горечи и гнева».
|
Culture Whisper by Claudia Pritchard, June, 30, 2018
|
“...Leporello, here played by the Italian singer Ildebrando D'Arcangelo
with a dream combination of clowning in the mould of his rubber-faced
countryman Roberto Benigni, and a full-bodied bass-baritone voice that
ends half-way across the piazza outside”.
«...Лепорелло, сыгранный здесь итальянским певцом Ильдебрандо Д'Арканджело
,- это сочетание мечты: клоунада, как у его земляка с резиновым лицом Роберто
Бениньи и полный бас, который долетал, казалось, до середины площади перед
театром».
|
 |
(C) ROH. Photo by Bill Cooper |
Seen & Heard, by Colin Clarke, July, 1, 2018
|
“... Leporello, is taken by the astonishing Ildebrando D’Arcangelo,
who brings a wealth of operatic experience to the role...”
«…Лепорелло, сделанный изумительным Ильдебрандо Д'Арканджело,
который приносит в роль богатство своего оперного опыта…».
|
Opera Today, by Marc Bridle, July, 1, 2018 |
“…Perhaps he was fortunate that his Leporello was
Ildebrando D’Arcangelo. Kwiecień and D’Arcangelo often
subverted the master/servant equation, so much so that
Joseph Losey’s The Servant seemed like a model for their
unbalanced relationship, even with its latent hints of
an uneasy masculine derived sexuality. Although he
sometimes looked as if he had fallen out of a Chicago Sleep Easy,
D’Arcangelo moved with breath-taking ease between being a figure
capable of easy-going humour one moment, and disturbing violence
the next. More so than in many productions, Holten views his Leporello
as a tragic shadow of Don Giovanni himself - even the similarities
in the voices that both these singers share suggested a much closer
alignment to their fates than normal.”
«…Возможно, ему повезло, что его Лепорелло был Ильдебрандо
Д'Арканджело. Квечень и Д'Арканджело часто нарушали уравнение
хозяин-слуга настолько, что «Слуга» Джозефа Лоузи казался моделью
этих неуравновешенных отношений... Несмотря на то, что временами
он выглядел как будто выпал из Chicago Sleep Easy, Д'Арканджело
с захватывающей дух простотой в один момент переходил от фигуры, cпособной к
беззаботному юмору, к образу, угрожающему насилием.
Более, чем в других постановках, Хольтен видит Лепорелло трагической
тенью самого Дона Жуана, даже сходство их голосов, которое наблюдалось
у этих певцов, гораздо сильнее выравнивало их судьбы, чем обычно».
|
Town & Country, by ELLA SWINSON REID, July, 4, 2018
|
“Ildebrando D’Arcangelo captures the exasperation of Leporello
beautifully, delivering one of the best-loved arias, ‘Madamina, il catalogo è questo’
– which details Don Giovanni’s countless past conquests – with splendid wit and timing".
«Ильдебрандо Д'Арканджело прекрасно демонстрирует раздражение Лепорелло в одной из
наиболее любимых арий, ‘Madamina, il catalogo è questo’, с чудесным
остроумием и чувством времени повествуя о бесчисленных
прошлых победах Дона Жуана»
|
Opera Online, by Sam Smith, July, 5, 2018
|
“D’Arcangelo reveals an extremely firm bass-baritone as he shows
the servant to be disgusted, yet also perversely intrigued,
by his master’s behaviour”.
«Д'Арканджело демонстрирует чрезвычайно устойчивый бас-баритон,
показывая слугу, испытывающего отвращение, и в то же время
заинтригованного поведением хозяина».
|
Parterre, by Fernando Herrera, July, 12, 2018
|
“Ildebrando D’Arcangelo portrays a Leporello more cynical
than buffo. His singing is in top form with a superb phrasing
and a very rounded voice”.
«Ильдебрандо Д'Арканджело рисует Лепорелло скорее циничным,
чем буффо. Его пение в отличной форме с превосходной фразировкой
и очень округлым голосом».
|
|