Royal Opera House

Mozart   Don Giovanni | Leporello

June — July 2018

Home   Gallery   Back

Photo: (C) ROH. Photo by Bill Cooper

Opera Wire by Sophia Lambton, July, 1, 2018

“Striking the Right Balance It is Ildebrando D’Arcangelo’s Leporello who rightfully assumes the opera’s comedic focus – evoking the mock-dramatic tones in his brazen bass register with a manifest relish. Tackling the vocal part easily, D’Arcangelo’s Leporello is no kind of court jester – he is cavalier, playful, theatrical; coveting the great master’s spotlight. So deadpan is his approach to the catalogue aria that his commands of “Leggete con me” – “Read it [the list] with me” – simulate a lawyer’s tones in court with presentations of Exhibits “A” and “B”. Despite emphasising his shock in the numbers – notably the repeated phrase, “Ma, in Ispagna, son già mille in tre” (“But in Spain it’s already one-thousand and three women”) – D’Arcangelo never lets his character devolve into a stereotype. Instead he frequently exemplifies the compromises Leporello faces between various states and roles: dutiful servant, hedonist, and a man envying his superior”.

«Именно Лепорелло Ильдебрандо Д'Арканжело по праву берет на себя комедийную направленность оперы, с явным удовольствием демонстрируя издевательски-драматические нотки в своем нагло-басовом регистре. Д’Арканджело легко справляется с вокальной частью, его Лепорелло - не придворный шут, он кавалер: игривый, театральный, жаждущий внимания великолепного хозяина. С невозмутимостью адвоката в суде в речитативе перед арией каталога, призывая: «Прочтите со мной», перечисляет доказательства от "а" до "я". Несмотря на подчеркивание шокирующего количества, в настойчиво повторяющейся фразе: in Ispagna son gia’ mille e tre... , Д’Арканджело никогда не позволяет своему персонажу скатиться до стереотипа. Вместо этого он постоянно иллюстрирует компромиссы Лепорелло между различными состояниями и ролями: послушный слуга, гедонист и человек, завидующий патрону».

Planet Hugill, by Robert Hugill, July, 1, 2018

“Mariusz Kwiecień and Ildebrando D'Arcangelo developed a finely funny yet disturbing relationship as master and servant, quite physical at times. D'Arcangelo sang with a darkly focussed, full voice, giving a dazzling account of the Catalogue Aria, yet combining this with a physical presence which was a sort of sad clown, a rather down-at-heel Chaplin-like figure. The beauty of the performance was that it was funny, very physical, finely sung yet with that edge of violence and anger too”.

«Мариуш Квечень и Ильдебрандо Д'Арканжело выстроили очень забавные, но тревожные отношения "хозяин-слуга", временами почти физические. Д'Арканжело исполнил свой ослепительный вариант арии Catalogue темным, сфокусированным, полным голосом в образе грустного клоуна, подобного Чарли Чаплину. Красота исполнения в том, что это было смешно, живо, но спето на грани горечи и гнева».

Culture Whisper by Claudia Pritchard, June, 30, 2018

“...Leporello, here played by the Italian singer Ildebrando D'Arcangelo with a dream combination of clowning in the mould of his rubber-faced countryman Roberto Benigni, and a full-bodied bass-baritone voice that ends half-way across the piazza outside”.

«...Лепорелло, сыгранный здесь итальянским певцом Ильдебрандо Д'Арканджело ,- это сочетание мечты: клоунада, как у его земляка с резиновым лицом Роберто Бениньи и полный бас, который долетал, казалось, до середины площади перед театром».

(C) ROH. Photo by Bill Cooper

Seen & Heard, by Colin Clarke, July, 1, 2018

“... Leporello, is taken by the astonishing Ildebrando D’Arcangelo, who brings a wealth of operatic experience to the role...”

«…Лепорелло, сделанный изумительным Ильдебрандо Д'Арканджело, который приносит в роль богатство своего оперного опыта…».

Opera Today, by Marc Bridle, July, 1, 2018

“…Perhaps he was fortunate that his Leporello was Ildebrando D’Arcangelo. Kwiecień and D’Arcangelo often subverted the master/servant equation, so much so that Joseph Losey’s The Servant seemed like a model for their unbalanced relationship, even with its latent hints of an uneasy masculine derived sexuality. Although he sometimes looked as if he had fallen out of a Chicago Sleep Easy, D’Arcangelo moved with breath-taking ease between being a figure capable of easy-going humour one moment, and disturbing violence the next. More so than in many productions, Holten views his Leporello as a tragic shadow of Don Giovanni himself - even the similarities in the voices that both these singers share suggested a much closer alignment to their fates than normal.”

«…Возможно, ему повезло, что его Лепорелло был Ильдебрандо Д'Арканджело. Квечень и Д'Арканджело часто нарушали уравнение хозяин-слуга настолько, что «Слуга» Джозефа Лоузи казался моделью этих неуравновешенных отношений... Несмотря на то, что временами он выглядел как будто выпал из Chicago Sleep Easy, Д'Арканджело с захватывающей дух простотой в один момент переходил от фигуры, cпособной к беззаботному юмору, к образу, угрожающему насилием. Более, чем в других постановках, Хольтен видит Лепорелло трагической тенью самого Дона Жуана, даже сходство их голосов, которое наблюдалось у этих певцов, гораздо сильнее выравнивало их судьбы, чем обычно».  

Town & Country, by  ELLA SWINSON REID, July, 4, 2018

“Ildebrando D’Arcangelo captures the exasperation of Leporello beautifully, delivering one of the best-loved arias, ‘Madamina, il catalogo è questo’ – which details Don Giovanni’s countless past conquests – with splendid wit and timing".

«Ильдебрандо Д'Арканджело прекрасно демонстрирует раздражение Лепорелло в одной из наиболее любимых арий, ‘Madamina, il catalogo è questo’, с чудесным остроумием и чувством времени повествуя о бесчисленных прошлых победах Дона Жуана»  

Opera Online, by Sam Smith, July, 5, 2018

“D’Arcangelo reveals an extremely firm bass-baritone as he shows the servant to be disgusted, yet also perversely intrigued, by his master’s behaviour”.

«Д'Арканджело демонстрирует чрезвычайно устойчивый бас-баритон, показывая слугу, испытывающего отвращение, и в то же время заинтригованного поведением хозяина».

Parterre, by Fernando Herrera, July, 12, 2018

“Ildebrando D’Arcangelo portrays a Leporello more cynical than buffo. His singing is in top form with a superb phrasing and a very rounded voice”.

«Ильдебрандо Д'Арканджело рисует Лепорелло скорее циничным, чем буффо. Его пение в отличной форме с превосходной фразировкой и очень округлым голосом».

Home   Gallery   Back

Галерея фонов, рамки и клипарт на сайте Lenagold